TEACCH

”TEACCH (Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Children) er en pædagogisk metode hvor man med udgangspunkt i barnets kompetencer og udviklingspotentialer kan skabe optimale muligheder for udvikling gennem struktur, forudsigelighed og visuel støtte.”

I vores pædagogiske arbejde udvikler vi børnenes evner ud fra deres interesser og TEACCH inddrages i arbejdet med at kompensere barnet i læringssituationen. Vi drøfter løbende forholdet mellem struktur og relation og tilstræber, at vi kun tilvejebringer den form for struktur som netop støtter barnet relevant i sin udvikling. Vi spørger os selv hvad der kan støtte barnet til at føle sig tryg og tilpas udfordret, og når vi ser tegn på usikkerhed eller øget stressniveau, så er det vores ansvar at foretage de nødvendige tilpasninger i rammen. Omvendt skal vi også sikre, at vi ikke har strukturer for strukturernes egen skyld. De skal give mening som støtte for barnets læreproces.

For hvis skyld?Struktur