Faglig profil

På Fensmarkskolen arbejder vi med en tydelig strategi for læring. Strategien tager udgangspunkt i TEACCH og en neuro-pædagogisk tænkning samt ikke mindst i en klar holdning til, at al ny læring skal tage udgangspunkt i eksisterende kompetencer. Vi søger at inddrage metoder i vores pædagogiske praksis ud fra individuelle skøn og i tæt sparring med relevante samarbejdsparter.

Fensmarkskolens vision er således, at udvikle en faglig praksis, der skaber endnu dygtigere børn på basis af:
- Styrkerne i den eksisterende praksis på skolen
- I et tæt samarbejde med forældre og familier
- Gennem et engageret samarbejde med dagtilbud og skolens supportsystem

I centrum er både optimering af den faglige progression, fortsat fokus på livsduelighed og kvalitet i det levede liv på Fensmarkskolen.

Et af fokusområderne er arbejdet med den målfokuserede undervisning. Alle elever har en individuel elevplan hvor der løbende, på kontaktteammøder, arbejdes med at evaluere tiltag og justere konkrete delmål. Vores fokus på synlig læring handler i høj grad om, at vi arbejder bevidst med elevernes nærmeste udviklingszone, og vi målsætter arbejdet inden for den faglige undervisning såvel som inden for elevernes fysiske og personlige udvikling. Elevplanen sendes tre gange årligt til forældrene – de to gange i forbindelse med, at vi mødes omkring den til elevkonference eller statussamtale.

På baggrund af elevplanen afholdes hvert efterår elevkonferencer. Her indkaldes alle relevante samarbejdspartnere og forældre til at drøfte aktuel status og medvirke til at træffe aftaler og sætte mål som går på tværs skole og hjem. For de ældste elever laves der uddannelsesplaner og overgangen til livet efter grundskolen planlægges i samarbejde med UU-vejlederne. Forældrene og teamet evaluerer løbende de aftalte læringsmål og forældrene inviteres til en statussamtale hvert forår, hvor nye mål sættes.

Vi har et stort Pædagogisk LæringsCenter (PLC) på skolen med vejlederteams inden for dansk, matematik, socialfag, kommunikation (TEACCH, Pecs, PODD m.m.), pædagogisk IT samt didaktisk vejvisning. PLC arbejder i overensstemmelse med kommunens vision om PLC som et lærested, et værested og et værksted, og supporterer teams, kontaktteams, enkeltmedarbejdere og faggrupper gennem vejledningsforløb.

BCK (Børne Center København) er en tæt samarbejdspartner og både psykolog, tale-hørelærer, ergo- og fysioterapeut har fast gang på skolen, hvor de indgår i individuelle forløb med børn, superviserer personalet, yder sparring til skolens ledelse og samarbejder med forældre i konkrete sager.