Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikationsstrategi

Kommunikationsstrategi for Fensmarkskolen september 2023

 

På Fensmarkskolen arbejder vi strategisk og aktivt med en kommunikationsstrategi for alle børn. 

Kommunikation er en grundlæggende forudsætning for at godt liv at kunne udtrykke egne ønsker er vigtig i identitetsdannelsen, at kunne vælge til og fra giver selvstændighed. 

For at arbejde målrettet med dette, er det vigtigt at personalet møder og forfølger barnets mulighed for kommunikation med nysgerrighed og professionalisme og uden dogmer. 

Vi arbejder med forskellige varianter af ASK (Alternativ Støttet Kommunikation), og vi søger hele tiden at dygtiggøre os, og udvide vores viden, så vi kan støtte barnet bedst muligt. 

ASK kan f.eks. være: Pecs, PODD eller tegn-til-tale.  

Det overordnede arbejde er forankret hos skolens kommunikationsvejledere og talepædagoger, som arbejder tæt sammen med klassens personale om at planlægge og udføre det daglige kommunikationsarbejde, der gennemsyrer alle aktiviteter med barnet. 

Det er en væsentlig del af overgangen fra dagtilbud til skole, at barnets individuelle kommunikationsredskaber overleveres grundigt til modtagende personale. Dette foregår som en del af de overleveringsmøder der afholdes mellem afgivende-, modtagende personale og forældre som led i ”stærkt samarbejdsaftalen”. Ligeledes overleveres den enkelte elevs kommunikationsstrategier med elevplanen til 10. klasse og STU.  

Ud over det daglige arbejde i klassen, har vi faste nedslagspunkter i løbet af et skoleliv, som gælder alle børn uanset hvilke kommunikationsforudsætninger barnet har. 

  • Overgang til skolestart: Barnets kommunikationsstrategi er iværksat i børnehaven, hvor talepædagog og psykolog gennemgår alle børn. Talepædagogen har i forbindelse med skolestart en gennemgang af alle børn med skolens modtageteam for at sikre overlevering af de individuelle kommunikationsstrategier. Kommunikationsvejlederne deltager i denne gennemgang for at understøtte videre tiltag.  

  • Årshjulet:  Kommunikationsvejlederne følger et årshjul og samarbejder med teams på 0., 3. og 6. klassetrin. Alle elevers kommunikationsstrategier gennemgås, og vejlederne understøtter yderligere planer for støtte, vejledning, viden etc. i teamet. Der planlægges med 3 kommunikationskonferencer på de nævnte årgange i løbet af et skoleår.  

  • Elevplaner: Kontaktteamet skal dokumentere aftaler på kommunikationskonferencer i barnets elevplan. Der tages stilling til kommunikationsstrategier for det enkelte barn. Der er en tjekliste i elevplanen til dette arbejde, så det kvalitetssikres. 

  • Klasseskift/Afdelingsskift/skoleskift: Kommunikationsvejledere er med på overleveringsmøder, hvor det er relevant. Det betyder at kommunikationsvejleder er opmærksom på om hvorvidt det modtagende team har behov for træning i den benyttede kommunikationsform.