Stilladsering og afstilladsering

”I det pædagogiske møde tilstræber vi bevægelsen fra ydre til indre styring. Det betyder, at barnet efterhånden lærer at klare flere og flere ting i sin hverdag med mindre og mindre støtte”

Når vi kompenserer for barnets funktionsnedsættelse kan man også sige, at vi bygger nogle stilladser for de ting, som barnet endnu ikke kan. I et udviklingsperspektiv har vi fokus på at stilladserne stille og rolig gennem skoleforløbet skal afmonteres efterhånden som barnet er klar og udviser mere overskud og fortrolighed med aktiviteter og situationer. Vi fjerner aldrig hele stilladset på en gang – vi fjerne en lille bid ad gangen. På den måde sikrer vi hele tiden at kompensationerne er tilpasset og hverken er for mange eller for få. Eksempler på hvordan vi kan arbejde med afstilladsering:

• Mindre og mindre støtte        Afstilladsering
  • Længere og længere tid