Intervention og kompensation

”For at skabe gode betingelser for læring i det specialpædagogiske felt skal vi vedvarende forholde os til intervention (de aktiviteter der udvikler barnet fra der, hvor det er – ny læring, nye færdigheder og ny erkendelse) og kompensation (de rammer der kompenserer for barnets funktionsnedsættelser)”

Vi går med i barnets læreproces og tager ansvar for, at aktiviteterne i skole og fritid rummer mulighed for ny læring og nye erfaringer. Det kendetegner vores skole- og KKFO-liv, at personalet forud for samværet med børnene, har brugt tid på at overveje hvori de nye læringsmuligheder består. Læring kan både være skolefaglig læring, personlig/social læring og fysisk/kropslig/sansemæssig læring.

Når vi gennemfører læringsaktiviteter, har vi samtidig blik for, hvordan vi støtter barnet bedst muligt og kompenserer for barnets nedsatte funktionsevner – det kan for eksempel være nedsat arbejdshukommelse, manglende evne til selvregulering, stressniveauer eller udfordringer med at afkode og forstå omgivelserne. Vi har mange muligheder for at kompensere, og vi drøfter løbende hvilke kompensationsformer der er brug for, for at støtte barnet i læringssituationen. Vi kan for eksempel benytte dagsskemaer, rutiner, hørebøffer, skærme, Ipads, birum, forskellige kommunikationsstøttesystemer, time-timere, samtalemetoder til børn uden talesprog, oversættelse/forklaringer, pauser og symboler.

InterventionKompensation