Velkommen til Fensmarkskolen

Fensmarkskolen er en 17 år gammel skole under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune. Fensmarkskolen varetager specialundervisning og fritidstilbud for børn og unge med gennemgribende psykiske udviklingsforstyrrelser og optager børn fra hele kommunen.

Der visiteres ikke elever til Fensmarkskolen med fysiske udviklingsforstyrrelser.

Fensmarkskolens læringsprofil er bundet op til skolens kerneopgave – Vi skal understøtte barnets udvikling til selvstændighed og deltagelse i fællesskaber.

Skolen og den tilknyttede KKFO (Københavns Kommunes Fritidsordning) er pædagogisk, administrativt og organisatorisk set integreret, fungerer i fælles fysiske rammer og udgør Fensmarkskolens helhedstilbud.

Fensmarkskolen har elever fra 0. til 9. klassetrin og er beliggende på indre Nørrebro. Det er et dejligt roligt kvarter der giver mange muligheder for både indendørs og udendørs aktiviteter i bydelens forskellige grønne områder og nem adgang med metro og bus til de mange tilbud der findes i København. Vi har omtrent 100 børn og 100 engagerede medarbejdere.

I skoledagen er eleverne tilknyttet en af vores 3 afdelinger – indskoling, mellemtrin og udskoling. Inddelingen af eleverne i de 3 afdelinger sker på baggrund af alder samt en faglig vurdering af den enkelte elevs læringsstil.

For eksempel samler vi så vidt muligt elever med sensoriske udfordringer, elever med øget behov for struktureret læringsmiljø og elever, der profiterer af større social interaktion som stimulans for deres udvikling. Herved gives eleverne de bedste betingelser for tilpassede rammer for deres indlæring og udvikling.

På Fensmarkskolen tilbyder vi almindelige skolefag som enhver anden folkeskole fra 1. til 9. klasse. I de 3 afdelinger er undervisningen organiseret i klasser med 8 - 12 elever og undervisningen er tilrettelagt i forhold til hver enkelt elevs kompetencer og behov. Klassen er et socialt fællesskab, hvor eleverne udvikler evnen til kammeratskab, respekt og social adfærd. Klassen er samtidig en del af skolens store sociale fællesskab.

Vores veluddannede personale benytter de nyeste pædagogiske metoder og teknologier i trygge og omsorgsfulde rammer.

Vi prioriterer et tæt forældresamarbejde og tilrettelægger undervisningen og dagens aktiviteter ud fra elevernes individuelle fastsatte læringsmål i et tæt samarbejde med forældrene, klassens lærere og pædagoger og skolens ressourcepersoner fra BCK.

Børn på Fensmarkskolen og i vores KKFO har mulighed for gratis transport til og fra skole med busser. Aftale om transport sker i samarbejde med skolen og busselskabet.