Udskoling

Udskoling 7. - 9. klassetrin

Fra elevernes 7. skoleår hører de til i vores udskoling, hvor vi har ansat personale med viden om og erfaring med at undervise og skabe sammenhænge for vores ældste elevgruppe. Vi sikrer overgangen fra mellemtrinnet, når vi på årets sidste skolehjem-samtale har fokus på overlevering. Vi tilstræber, at både afgivende og modtagende team er repræsenteret., så alle relevante forhold omkring eleven kommer med. I udskolingen undervises eleverne 35 timer om ugen og skoledagen er som udgangspunkt fra 8.15-15.15 dagligt. Herefter er der mulighed for KKFO med særligt klubmiljø for vores ældste elever. Klubben hører til i de samme lokaler, som eleverne benytter i skoledelen.

Udskolingen er, som den øvrige skole, organiseret i aldersintegrerede klasser, hvor elevens behov for læringsrammer er styrende for klasseplacering. For eksempel samler vi så vidt muligt elever med sensoriske udfordringer, elever med øget behov for struktureret læringsmiljø og elever, der profiterer af større social interaktion. Herved gives eleverne i udskolingen de bedste betingelser for tilpassede og trygge rammer for deres videre indlæring og udvikling.

I udskolingen er der stadig større fokus på elevens selvstændige handlemuligheder, kommunikative og sociale kompetencer i flere sammenhænge.

Vi lægger vægt på, at eleverne skal forholde sig til flere personer og der bliver lavet aktiviteter på tværs af klasser. Vi samles om fællesarrangementer på og uden for skolen i løbet af året, og vi tilstræber at en del af undervisningen foregår uden for skolens fysiske rammer - så de store elever får erfaringer med at gebærde sig i det omgivende samfund. I udskolingen har vi fællesarealerne indrettet med bl.a. bordfodbold og bordtennis - aktiviteter der naturligt samler eleverne på tværs af grupper og klasser.

Vi har en årlig udskolingsfest (afholdes som regel en fredag aften sidst i januar måned) og deltager desuden i skolens øvrige fællesarrangementer (Julefest, MGP-show og Sommerfest).

Fra udskolingens 9. klassetrin indgår UU-Vejledningen i samarbejdet om at udarbejde individuelle udskolings- og uddannelsesplaner for vores elever. Alle forældre/pårørende møder en UU-vejleder første gang på skolens fælles forældremøde i august. Ved den efterfølgende elevkonference i begyndelsen af det 9. skoleår, drøftes muligheder for videre uddannelse efter grundskolen. Fensmarkskolen tilbyder som udgangspunkt ikke 10. klasse, men henviser til det kommunalt samlede 10. klasses tilbud på UIU.

Vi har et etableret samarbejde med UIU (Uddannelsescenteret i Utterslev) og Lavuk’s STU- og klubtilbud, som er to eksempler på tilbud til eleverne, når de afslutter deres grundskole hos os. Vi har mulighed for- og indgår i planlægning af besøgsdage, praktikforløb, fællesarrangementer og overgangsforløb for enkelte elever. Vi bestræber os altid på at tilrettelægge overgangsforløbene individuelt med hensyn til den enkelte elev og den enkelte families behov.

Som en del af undervisningen udarbejder alle 9. klasses elever ”Min Profil” som en elektronisk dokumentation for egen udvikling. ”Min Profil” bruges aktivt af ungdomsuddannelsesinstitutionerne i arbejdet med indkøring og overgange. Vi udstiller alle afgangselevernes Profiler ved vores  dimissionsfest i slutningen af juni måned.

Lejrskole er helt særligt for udskolingen. Skolebestyrelsen har besluttet, at alle udskolingsklasser skal have mulighed for at komme på lejrskole hvert år. Varighed, sted og transport til og fra lejrskolen, tilrettelægges fra år til år ud fra elevernes behov, ligesom at datofastsættelsen afhænger af hvad der ellers sker på skolen i det aktuelle skoleår. Vi bestræber os på, at alle elever deltager i lejrskolen, men deltagelsesformen kan variere efter elevernes behov.