Indskoling

Indskoling – 0.-3. klassetrin

Skoledagen for elever i indskolingen er 28 timer ugentligt: mandag fra 8.15-12.15, tirsdag–fredag kl. 8.15–14.15.

På Fensmarkskolen lægger vi stor vægt på overgangen fra børnehave og til skole. Der afholdes overleveringsmøder i børnehaverne med deltagelse af forældre, personale fra børnehaven og de modtagne lærere og pædagoger fra skolen. Vi anser forældrene for de vigtigste samarbejdspartnere i forhold til en god skolestart.

Det største fokus i den første tid er at lære eleverne at gå i skole; de daglige rutiner i klassen, følge et skema osv.

Eleverne vil så vidt muligt blive fordelt i klasser i forhold til, om de har sensoriske udfordringer, om de har øget behov for et struktureret læringsmiljø, eller om der er tale om elever, der profiterer af større social interaktion som stimulation for deres udvikling.  Herved skabes der tilpassede rammer for at tilbyde eleverne de bedste betingelser for deres indlæring og udvikling. Skoledagen er tilpasset således, at både opgaver og pauser er skemalagt efter den enkelte elevs formåen.

Når eleverne begynder i skolen, afdækker personalet elevernes læringsstil, så undervisningen kan målrettes både den enkelte elev og de grupper, eleverne indgår i. Til at begynde med vil børnene ofte få opgavetyper, som de er bekendt med fra børnehaven.

I undervisningen arbejder vi med dansk, matematik og sociale kompetencer (socialfag). Ofte er fagene en del af elevernes daglige gøremål, så som at tælle tallerkener når der dækkes bord, at vente på tur i et spil eller at lytte til en fælles besked. Meget undervisning leges ind og vi lægger vægt på, at børnenes egen motivation skal være drivkraften i deres læring.

Blandt de områder, vi fokuser på i indskolingen, er kommunikation, opmærksomhed, selvhjulpenhed og sociale kompetencer. Derfor arbejder vi hele skoledagen igennem med at udvikle elevernes sociale kompetencer, begyndende med selvhjulpenhed.

Målet er, at eleverne med tiden skal kunne indgå selvstændigt i forskellige sociale sammenhænge.

Alle elever på Fensmarkskolen har tilknyttet et kontaktteam (lærer/pædagog) som i det daglige arbejder med at omsætte de aftalete mål for den enkelte elev, der er indgået på de årlige elevkonferencer. Målene opsættes i en elevplan og udarbejdes i et tæt samarbejde med forældrene. Kontakt teamet har i det daglige også kontakten til andre samarbejdspartnere så som fysioterapeut/ergo, psykolog, talepædagog eller skolens interne vejledere.

Eleverne i indskolingen deltager i de fælles aktiviteter på skolen så som den ugentlige fællessamling, MGP, motionsdag, den årlige temauge – dog altid under hensyntagen til elevernes dagsform.

I løbet af året er der flere sociale arrangementer på skolen hvor vi forventer, at forældrene deltager sammen med deres børn.

Efter skoledagen er der mulighed for KKFO-tilbud. Dette foregår i samme lokaler, med samme struktur, men med fritidsaktiviteter og en større grad af valgfrihed. Se særligt afsnit om KKFO.