Fakta om vores KKFO

KKFO’en på Fensmarkskolen er et fritidstilbud under dagtilbudsloven for elever der i forvejen er i vores skoletilbud. KKFO’en giver eleverne mulighed for et fritidstilbud i skolens rammer i det tidsrum, hvor der ikke er skole:

Åbningstider: Mandag til fredag kl. 13:30 - 17.00.

Morgenåbning fra kl. 7:00 – 8:15 (Dette kræver tilmelding, da der kun rådes over et begrænset antal pladser)

KKFO´en er lukket følgende dage: d. 24.og 31 december og alle helligdage.

KKFO’en er et tilbud som kan tilvælges mod forældrebetaling. Det kan være en god ide at være tilmeldt KKFO, hvis der er behov for et fritidstilbud i skoleferien (f.eks. nogle uger i sommerferien, efterårsferien, vinterferien og dagene op til påske) – også selvom der måske ikke er så stort behov i det daglige.

Al henvendelse vedr. tilmelding til vores KKFO skal foregå til vores KKFO-leder på 82566160

I KKFO’en tager al planlægning afsæt i de fælles kommunale pejlemærker for kvalitet i dag- og fritidstilbud og elevens individuelle læringsmål fra elevplanen.

Det pædagogiske arbejde i KKFO’en varetages af vores pædagoger og vores pædagogiske medhjælpere, som også sikrer overgang fra elevernes skoledag til deres fritidsdel.

I afdelingerne arbejdes også i KKFO-regi med at etablere passende fællesskaber for alle elever. Det vil sige, at eleverne både har mulighed for at fortsætte fritidstilbuddet i trygge, velkendte rammer i egne klassemiljøer eller søge mod mere sammensatte fællesskaber. Et eksempel herpå er at mellemtrinnet udnytter det store fællesmiljø til at lave fritidsaktiviteter og i udskolingen er der et klubområde, hvor langt de fleste elever søger hen i KKFO-tiden.

Personalet har i dette skoleår bl.a. fokus på at arbejde med ”elevens frie valg” som et bærende element i fritidslivet. Mange af vores elever er qua deres handicap tilbøjelige til at vælge de samme ting igen og igen, så det er et vigtigt fokus i vores fritidspædagogik at udvide elevernes valgmuligheder, så de kan trække på flere interesser og aktiviteter og opnå en grad ad bevidsthed om konsekvenser ved til- og fravalg.  Der er fokus på selvstændighed og udvikling af sociale kompetencer i alle sammenhænge og i alle aktiviteter.

På skolefridage nyder vi godt af, at skolens faglige gøremål er sat på pause, og så planlægger vi indholdsrige dage for eleverne, der både favner de velkendte og virksomme strukturelle rammer og muligheden for at deltage i mere langstrakte pædagogiske tilbud, ture ud af huset og tværgående aktiviteter. Der udarbejdes altid en aktivitetsplan for ferieperioderne, som eleverne bliver præsenteret for og som forældrene kan orientere sig i.