Mellemtrin

Mellemtrinnet 4. – 6. klassetrin

På mellemtrinnet har eleverne 33 undervisningstimer om ugen og vi er organiseret således, at skoledagen starter hver dag kl. 8.15 og slutter kl. 14.15 mandag og torsdag og kl. 15.15 tirsdag, onsdag og fredag.

I skoledagen bevares inddelingen af eleverne fra indskolingen, hvor elevens behov for læringsrammer er styrende for klasseplacering. For eksempel samler vi så vidt muligt elever med sensoriske udfordringer, elever med øget behov for struktureret læringsmiljø og elever, der profiterer af større social interaktion som stimulans for deres udvikling. Herved gives eleverne de bedste betingelser for tilpassede rammer for deres indlæring og udvikling.

På mellemtrinnet har vi et særligt fokus på, at eleverne træner selvstændighed og at indgå i større grupper, at de lærer at kommunikere selvstændigt, samt at modtage kollektive beskeder. Eleverne bliver støttet og opmuntret i at etablere og fastholde relationer til andre elever, på tværs af klasser og afdelinger. Dette udmønter sig primært i et tæt samarbejde mellem klasserne på mellemtrinnet, men der er også et stort fokus på at fastholde kontakten med de elever der er flyttet til udskolingen, samt invitere de kommende mellemtrins-elever fra indskolingen ind og deltage i den ugentlige café, eller den månedlige discofest og andre arrangementer.

Undervisningen på mellemtrinnet er meningsfuld for eleverne og skal kunne anvendes i praksis. Vi har i hverdagen et særligt stort fokus på dansk, matematik og socialfag. Vi arbejder tværfagligt med fagene og sikrer, at dagen foregår i en vekselvirkning mellem fordybelse og bevægelse, et højt lærings indhold og pauser, alene-tid og fællestid i grupper og på tværs af klasserne.

Socialfag er et fag som vi både betragter som et selvstændigt fag og som et grundlæggende fundament for alt hvad vi arbejder med. Det betyder, at enhver undervisning eller aktivitet er planlagt ud fra grundige overvejelser over hvordan eleverne skal indgå i det sociale felt med hinanden. Fx hvor mange kan være sammen om opgaven, hvem kan samarbejde, hvor skal de være, hvordan skal de sidde, hvor længe og hvorfor. Således har enhver undervisning og aktivitet også et socialt mål. Som selvstændigt fag arbejdes der med alt fra kropsbevidsthed til trafiktræning.

Folkeskolens fagrække sikrer vi yderligere igennem en årsplan med 7 fastlagte temauger med fagene: Idræt, religion, engelsk, musik, natur og teknik samt madkundskab. Temaugerne planlægges i fællesskab på mellemtrinnet og afvikles på tværs af klasserne. I disse uger er der mulighed for at eleverne sanser, oplever og erfarer, samt fordyber sig og får en større forståelse og oplevelse af sammenhæng. Vi har stort fokus på at inddrage nærmiljøet og eksperter på området, så eleverne oplever at det lærte sættes i spil med det omgivende samfund.

På mellemtrinnet har vi svømning, hvor eleverne på skift sendes afsted en gang om ugen på et mindre hold, til en lånt svømmehal på en anden skole i byen. Vi kører afsted i bus og har vores egen svømmelærere med.

Efter skoledagen er skolens KKFO åben, hvor elever der er tilmeldt denne, fortsat er i mellemtrinnets lokaler og i løbet af ugen kan indgå i forskellige aktiviteter såsom massage, dans, pedelhold, planteværksted, spil, kreativt værksted, computer eller andre selvvalgte aktiviteter.